15/11/2023

De Lionsclub internationaal organiseert jaarlijks een uitwisseling van jongeren in meer dan vijftig landen. Het doel van de uitwisseling is het bevorderen van een klimaat van onderling begrip tussen volken en hun culturen.

De uitwisseling duurt ongeveer drie weken waarvan de jongere ongeveer tien dagen bij een gastgezin verblijft en tien dagen in een kamp met jongeren van alle mogelijke nationaliteiten. De Lionsclubs ter plaatse nemen afwisselend de organisatie van dat jeugdkamp, of delen daarvan voor hun rekening.

Voor wie?

De uitwisseling is voor iedereen van 17 tot en met 21 jaar. De (reis)kosten hangen af van het te bezoeken land. In sommige gevallen kan een verzoek tot sponsoring worden ingediend. De servicecommissie van de Lionsclub Ooststellingwerf beoordeelt of een verzoek gehonoreerd wordt. Het reisdoel dient dan wel binnen Europa te zijn.

Gastgezin

Bij voorkeur is de deelnemer zelf eerst gastgezin geweest. Er zijn al diverse jongeren uit allerlei landen in de gemeente Ooststellingwerf op bezoek geweest. Het is een leuk en bijzondere ervaring om iemand te ontvangen die met een heel nieuwe bril aankijkt naar onze gewoontes.

Afgelopen zomer hebben meer dan zestig jongeren diverse landen in Europa bezocht. In 2024 zullen de kampen weer wereldwijd zijn.